fredag, desember 07, 2007

Hva ønsker du deg te jul?

Jeg vet ikke om du ofte har fått spørsmålet: hva ønsker du deg te jul?
Jeg tror det er et spørsmål du i grnn får endel ganger. Jeg føler nå i desember at mn får det gjerne en gang hver dag, hvis ikke oftere. Når jeg får spørsmålet bruker jeg alltid inn i hampen lang tid. Jeg ønsker meg ingentingen!

Jeg har det jeg trenger av ting og tang, ubrukelige ting og nyttige ting. Jeg har det som trengs te skole og det som trengs av klær for å komme igjennom en uke eller to.

Ofte så sier jeg det at jeg ønsker meg virkelig ingenting, så dere trenger ikke kjøpe noe te meg i år. Jeg får alltid samme svaret: Jeg må jo kjøpe noe!
Må kjøpe noe??! Hvem har sagt at du må kjøpe noe? En dustete tradisjon? Jeg er lei av å kjøpe jule gaver, for jeg føler jeg må, fordi alle andre gjør det. Og hvis man ikke bruker nok penger på en gave så vil folk tro at jeg ikke er gla i de lenger. Fordi jeg brukte femti penge på en gave istedenfor hundre penger som han/hun gjorde te meg. Det er frustrerende.

Jeg har blitt vokst opp/inn i en stoooor familie. Jeg har lært dette med å dele, se at andre kan trenge noen av de tingene jeg har. Gavene fra Kirkens Nødhjelp og KRFU synes jeg er geniale. Digger konseptet med at man kan kjøpe en gave te noen personer som virkelig trenger det! Når jeg sier at jeg ønsker meg myggnetting eller kyllinger ser de bare rart på meg. Visste du at ved å kjøpe myggnetting te meg: kan du hjelpe fem barn fra malariasmitte? eller ved å kjøpe kyllinger kan du gi en familie i Laos i Sørøst-Asia som har det tøft økonomisk, og det kan hjelpe de med å betale for blant annet skolegang og helsetjenester. Kyllinger er i tilegg en proteinrik matkilde, og overskuddet av både egg og kjøtt som selges på markedet sikrer familiens inntekter for fremtiden.

Med på tanken?

4 kommentarer:

Åse-Beate og Mathias sa...

Jeg er så enig Silje! Du tenker litt lenger enn mange andre i jula, og det er så utrolig bra ^^

Håper vi får mange kyllinger til jul! Weeee =D

Stina sa...

Ja, det er så sant!!
Jeg merker at jeg synes det er litt godt å være her i jula, mindre stress med gaver.. =)
Jeg kan istedenfor å kjøpe gaver til alle hjemme, kjøpe gaver til barna jeg jobber med - de som har vært gatebarn, mishandlede og stoffavhengige - barn som har opplevd mye værre ting enn voksne i Norge kan tenke seg..
Og de er helt fantastiske. Jeg trenger heller ikke å kjøpe gaver - jeg kan ha de på fanget, sitte på sengekanten på kvelden for å be med de og pakke godt rundt de. Jeg kan vise de kjærlighet, jeg kan holde rundt de når de gråter, jeg kan ruske de i håret når de tuller og gi de smil og gode ord! Selv om det er kjipt å være borte fra venner og familie, borte fra Norge, snøen, lukten av ekte juletre og julebrus - men jeg er så heldig som kan ha en slik meningsfylt jul, være her med de barna som trenger meg, og istedenfor å få gaver kan jeg være en gave for barna slik jeg er med de!!

Ha ei flott jul! Kos deg masse, og kast noen snøballer for me au! ;)
Kjempegla i dæ Silje!! Klemklem

Tagholdt sa...

Godt innlegg Silje!

Silje sa...

Du Åse-Beate tenkte på det at jeg tror tredjeklasse ska ha sånne annerledes gaver. Sånn at pengene går te misjonsprosjektet! Konge sant?


Stina jeg skjønner deg så godt:D Jeg tror du kan gi så mange mennesker en annerledes jul. Det er så godt at du bruker et år av dit liv der nede. Jeg både misunner deg og ser opp te deg :D