lørdag, februar 10, 2007

Smerte

Smerte, er følelsen som gnager i meg
den graver hull i meg
sprenger seg vei igjennom tykt og tynt
jo mer smerte jo tommere føler jeg meg.
smerten kan være så mangt

Smerten kan være så mangt
som en rennende elv av grønne matrosdresser
ikke av de blå.
et lys i hverdagen, men så et vindkast.

Strykejern

Fire barn leker i gaten,
tre av de i gresset ikke asfalten,
den siste står igjen.

21

Hver dag er mørk, lyset uteblir
dagene kryper forbi som snegler.
kunne ikke sneglene vært antiloper?
jeg vil vekk herfra, fort, nå!
tankene stresser, jeg har for mye tid til å tenke

Flodhester tramper forbi
vil de ikke ta meg med?
fargene blandes, de blir til grå havregrøt
Jeg spiser fosskokt betong i plumbosaus.
anbefales ikke.

Jeg vil helle det ut, ut i rørene
runde rør, firkantet rør,
jeg er vel også et rør?

smerten griper tak.
kan den ikke gå?
fjernes?

plutselig så blir alt hvit,
alt rundt meg er kjedelig.
akkurat som mitt liv
er det slik det er i himmelen?


99

en mann entrer rommet
han diskuterer ekstensialistiske problemer
med en kvinne.
Han snur seg brått mot meg
det kniper til,
denne gangen er smerten litt på avstand,
nå er det redsel og angst som tar tak.

Hodet

alle mine tanker svirrer.
king kong rasere mitt indre.
tankene, hodet, håret.
øynene blir tunge

hjerte vil kutte ut.
livet svinner hen
glir som sand
mellom mine fingre

BLINDTARMBETENNELSE

8 kommentarer:

Anonym sa...

Pent skrevet, liker sånne tekster. Har du skrevet det selv? Prøver å tolke teksten, men tror jeg like gjerne skal la vær..

Silje sa...

hehe! en vennine av som har skrevet. tror ikke det er mulig å tolke det. :D ska gi ho beskjed at du liker det

Anonym sa...

Konge! Det var jo bare kult!

Anonym sa...

hei. Snodig tekst.. ;) men bra!

Sjekk bloggen min:
www.inguns.blog.com

Glad i deg søtnos:)
Nuss fra Meg..



Ingun selvfølgelig:!

Silje sa...

Jeg synes det er dødskult:D det ska jeg gjøre ingun:D

Anonym sa...

Sbala bra dikt åsså! (A)
Skal jeg tolke litt for publikum?

Jeg vil tolke det som at hele diktet bygger seg opp til at "jeg-personen" vil ende livet, smerten er for mye for vedkommende. Men etter en del sammenlikninger, tankevekkende ord/tall ++ viser det seg at hele bare er snakk om blindtarmbetennelse.

Bare mitt syn hvis noen bryr seg da. He he.. Trur du skjønner hvem jeg er, Silje. =) Glad i du <3 klemmer

Silje sa...

Haha! bra du prøverå holde deg annonym;)

StippeMarit sa...

Jeg skjønte det ikke helt jeg! men jeg skjønte hvem som hadde skrevet det!;) VITIIG!